Få dit B/E-kørekort med professionel undervisning og personlig vejledning – så du hurtigt og sikkert er klar til at køre med trailer.
Trailer-kørekort (BE) gjort enkelt – tryg undervisning i roligt tempo med erfarne instruktører. Du lærer kobling/afkobling, præcis bakning og sikker manøvrering samt regler for vægt og lastsikring. Resultatet: selvtillid bag rattet og overskud til at bestå – uden at gå på kompromis med sikkerheden.
Priser – Kørekort til trailer (B/E)
*Varighed afhænger af ventetid på teori- og køreprøve.
Priser og alt det ekstra – uden overraskelser.
Prøvegebyr til Færdselsstyrelsen – 450 kr.
Betales ved tilmelding til både teori- og køreprøve.
Lægeattest og foto – ca. 500 kr.
Nødvendigt ved oprettelse og i forbindelse med prøver.
Ekstra lektioner – 800 kr. pr. lektion
Tilføj undervisning ud over den inkluderede lovpakke.
Ekstra prøvegebyr – 450 kr.
Betales ved omprøve hos Færdselsstyrelsen.
Leje af skolevogn + trailer til omprøve – 1.100 kr.
Inkluderer bil og trailer til praktisk prøve ved omprøve.
Udeblivelse eller for sen afmelding – 550 kr.
Tilbagebetalingspligt ved aflysning inden for kort frist.
Ingen spørgsmål er for små – eller for store. Kontakt os, så finder vi svarene sammen.
Det her skal du kunne til den praktiske prøve: synsfri sammenkobling, bremser, lygter, dæk, vægt, lastsikring m.m.
Både bil og trailer skal være godkendt til synsfri sammenkobling, og det skal fremgå af registreringsattesterne. Længder: bil max 12 m, trailer max 12 m, samlet vogntog max 18,75 m (max 2 m mellem bil og trailer). Højde max 4 m, bredde max 2,55 m. Trailerens bredde må højst overstige bilens med 70 cm i alt (ca. 35 cm pr. side). Trækkugle skal være Ø50 mm. Bemærk: BE er ikke påkrævet, hvis trailerens totalvægt er højst 750 kg; i nogle tilfælde kan du køre op til 4.250 kg samlet uden BE (B96-regel).
Under 750 kg: normalt ingen bremser. Over 750 kg (op til 3.500 kg): traileren skal have driftsbremse (påløbsbremse) og parkeringsbremse. Driftsbremsen skal virke på alle hjul ved alle hastigheder og være forsynet med springwire, der kan aktivere trailerens parkeringsbremse ved brud på tilkoblingen. Parkeringsbremsen skal kunne holde traileren på min. 18% stigning.
Kontrollér at parkeringsbremsen kan blive stående tilspændt og kan holde traileren på 18% hældning. Bilens parkeringsbremse skal kunne holde hele vogntoget på 12% hældning. Påløbsbremsens dele skal være hele, uden brud/skævhed, og bevæge sig frit uden at hugge.
Kør 10–20 km/t på et sikkert område og foretag en almindelig bremsning. Når du holder stille, aktiver bilens parkeringsbremse og tjek, at påløbsdelen ikke går helt i bund (der skal være afstand; kontrollér ved manchetten). Med trailerens parkeringsbremse trukket, forsøg forsigtigt at køre – bremsevirkningen skal gøre kørsel umulig eller meget vanskelig.
Ingen skarpe kanter eller gennemtæringer. Bærende dele skal være hele og uden brud/skævheder. Bolte/nitter skal være tilspændt uden rust/tæring. Påbygning skal være forsvarligt fastgjort og aflåst (presenning/låger må ikke kunne åbne under kørsel).
Dæk skal være samme type (radial/diagonal; sommer/vinter), passe til fælgen, og uden skader eller unormalt slid, og med min. 1,6 mm mønster (tjek slidindikatorer). Dækkenes samlede bæreevne skal mindst svare til trailerens tilladte akseltryk. Tjek dæktryk efter instruktionsbog; se efter tegn på for lavt/højt tryk og skævt slid. Fælge må ikke være skæve eller beskadigede.
Foran: to hvide reflekser og to hvide positionslys (positionslys påkrævet ved bredde > 1,6 m). Sidemarkeringslys foran (hvide) ved bredde > 2,1 m. Bagpå: to røde baglys, stoplys, blinklys (60–120 blink/min), nummerpladelys (kan læse pladen på 20 m), samt to røde trekantede reflekser. På siden: gule sidereflekser for hver 1,5 m (yderste max 1 m fra ender) og gule sidemarkeringslys hvis traileren er over 6 m lang. Alle lygter/pairede lygter skal have ens farve/styrke og være hele, rene og funktionsdygtige.
Tjek at evt. aftageligt træk er korrekt monteret og låst. Kuglehoved og kugleskål skal passe sammen; brug indikator (grøn = ok, gul = slidte dele, rød = ikke i indgreb). Rengør/smør ved sand/rust for at undgå unormal slitage.
Lasten skal være anbragt og fastgjort, så den ikke kan flytte sig eller falde af. Kontroller visuelt – åbn bagtil og tjek for surring/spærring, så intet kan løsne sig under kørsel.
Traileren må ikke være overlæsset. Du skal kunne dokumentere den aktuelle vægt (fx via rød vejeseddel i trailerens papirer). Både bil og trailer skal være godkendt til synsfri sammenkobling, og attesterne skal medbringes.